سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همه آنچه را که می دانی بر زبان میاور که همین در نادانی تو بس باشد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :3
بازدید دیروز :0
کل بازدید :2132
تعداد کل یاداشته ها : 4
103/7/7
10:26 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
فرید شاهمرادی[0]

خبر مایه

آسم چیست؟

آسم چیست؟
آسم یک بیماری ریوی است که در آن جریان هوا در داخل و خارج از ریه به خاطر التهاب و آماس محصور می شود. احتمال مرگ و میر و بستری شدن زن ها به خاطر این بیماری بیش از مردان است. و زنان کلاً بیش از مردان در معرض ابتلا هستند. در سال 1999 تعداد مردهای مبتلا به آسم 4.3 میلیون بود در مقایسه با زن ها که 6.2 میلیون نفر بوده است.. 


                                         زودگذر یا دیرینه؟  
آسم می تواند هر فردی را در هر موقعیتی مبتلا کند. اما معمولاً ابتلا به آن از اوایل زندگی به خاطر عوامل ژنتیکی و محیطی آغاز می شود. اگرچه این بیماری گاهاً در بچه ها هم دیده می شود، اما اگر زود تشخیص داده شود می توانند تا آخر عمرشان با این بیماری کنار بیایند. حتی دیده شده است که در بعضی از این بچه با رسیدن به دوران بلوغ علائم بیماری به کل ناپدید می شود.
سن ابتلا بنابر عوامل محیطی مثل کشیدن تنباکو، سابقه خانوادگی، آلودگی زیاد محیط و عوامل ژنتیکی متغیر است.
در بعضی موارد ممکن است آسم خفیف در بچه ها تا دوران بلوغ و بزرگسالی ناشناخته بماند یا اینکه فردی به خاطر کشیدن سیگار یا ابتلا به بیماری های برونشیت یا ذات الریه در دوران میانسالی به آسم مبتلا شود. 


                                         علائم
زمانی که فردی دچار حمله ی آسم می شود، دیواره ی ریه حساس و ملتهب میشود. موارد زیر جزء علائم این بیماری شمرده می شوند:
تنگی نفس- تنگی قفسه سینه قبل و بعد از انجام حرکات ورزشی - سرفه مکرر برای صاف کردن سینه - تولید زیاد خلط در ریه - تنگی نفس که همراه با انقباض عضلات جدار قصبه الریه می باشد- کاهش حجم ریه - قطع شدن نفس که نیازمند درمان های پزشکی و استفاده از اسپری هوا می باشد - بازماندن از ادامه ی فعالیت به خاطر افتادن از نفس -
اگر شما این علائم را در خود مشاهده می کنید، حتماً بلافاصله نزد پزشک متخصص بروید. در موارد نادری بعضی از بیماری های قلبی با علائمی مشابه با آسم دوران میانسالی دیده می شود. هرچند که با انجام آزمایشاتی ساده و بررسی تاریخچه ی پزشکی شما، پزشک می تواند به راحتی بیماری را تشخیص دهد و درمان مناسب را انجام دهد. 


                                       آلرژی ها
آسم رابطه ی نزدیکی با آلرژی ها و واکنش فیزیولوژیکی نسبت به مواد آلرژی زا دارد. زمانی که افراد آلرژیک در یک محیط آلرژی زا تنفس کنند، سیستم دفاعی فعالیت میکند و مولکولی به نام گلوبولین ایمنی
IgE می سازد.
پادتن
IgE ماست سل که نوعی سلول دفاعی است ایجاد میکند تا مواد شیمیایی مخالف درمسیرهای جریان هوا آزاد کند. این پادتن ها جدار ریه را اذیت میکنند و بعد مسیرهای جریان هوا ملتهب و حساس می شوند و باعث سرفه کردن، خس خس و سختی تنفس می شود.
آلرژی های آسمی در افراد مختلف متفاوت است، اما در اینجا به چند نوع متداول آنها اشاره می کنیم:
ورزش شدید- هوای سرد و تغییرات هوایی - مواد آلرژی زا مثل گرده، پرز و پشم حیوانات، گرد و خاک، کپک و دود تنباکو - بعضی داروها - بعضی غذاها مثل حلزون صدف دار- بعضی از انواع بیماری های ویروسی -
البته شایان ذکر است که همه ی افراد مبتلا به آلرژی به آسم مبتلا نمی شوند و همه مبتلایان آسم، آلرژی ندارند.
                               راه های پیشگیری  
مثل سایر بیماری های مزمن، حفظ وزن مناسب و رژیم غذایی سالم و پرهیز از استعمال تنباکو می تواند تا حد زیادی از این مسئله جلوگیری کند. هرچند اگر در معرض ابتلا به آسم هستید یا در کودکی تجربه ی آن را داشته اید، بهترین راه جلوگیری از ابتلای آن در آینده، انجام دستورالعمل های پزشک و انجام مداواهای مربوط به آلرژی می باشد. 


                                   راه های درمان  
اگر شما هم یکی از آن افرادی هستید که تشخیص داده شده مبتلا به آسم هستید، نگران نباشید، چون راه های زیادی برای درمان و غیر فعال کردن بیماریتان وجود دارد.
به خاطر اینکه آسم در افراد مختلف متفاوت است، درمان های ویژه نیز باید برای هر فرد انجام گیرد. اگر پزشک خانوادگیتان هم می تواند تا حد زیادی به شما کمک کند اما بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید تا درمان های اساسی برایتان انجام دهد. در اینجا به چند نوع از درمان های آسم اشاره می کنیم:
                                  تزریقات آلرژی  
این درمان می تواند بسیاری از آلرژی های مربوط به آسم را از بین ببرد. اما این درمان بسیار پر هزینه و وقت گیر است.
همه پزشکان نیز به مفید بودن این نوع درمان معتقد نیستند چون همه بیماران ممکن است نسبت به آن آلرژی ها حساسیت نداشته باشند. استفاده از این نوع درمان برای مبتلایان به بیماری های قلبی منع می شود.
                                                تجویز دارو
استفاده به موقع داروهای تجویز شده آسم را کاملاً غیر فعال می کند.
داروهای تجویز شده برای این منظور معمولاً با التهابات ایجاد شده مقابله می کند. تعداد و شدت حمله های آسم را کاهش می دهد. بعضی از این داروها را باید هر روزه استفاده کرد. دو نوع متداول این داروها عبارتند از:


برونکودیلاتور: این متداول ترین نوع دارو برای درمان این بیماری به حساب می آید. که اسپری های مخصوص برای استنشاق هوا است. استفاده از این وسیله می تواند حمله ی آسم را متوقف کند و همچنین استفاده ی آن 15 تا 30 دقیقه قبل از انجام فعالیت های شدید از آغاز حمله پیشگیری می کند.
داروهای ضد التهاب: از این داروها برای پیشگیری استفاده می شود و شدت و تکرار حمله های آسم را کاهش می دهد.
                                 اجتناب از مواد آلرژی زا
یکی از بهترین راه های جلوگیری از حملات آسم اجتناب از محیط هایی است که در آم مواد آلرژی زاای تحریک کننده ی آسم وجود دارد. البته ممکن است این درمان کافی نباشد اما پزشکان معمولاً آن را توصیه می کنند.


اجتناب از فعالیت شدید
فعالیت های مخصوصی مثل اسکی روی یخ، ورزش های زمستانی، پیاده روی تند در هوای سرد می تواند احتمال حملات آسم را بیشتر کند. اما فعالیت های که داخل ساختمان انجام می گیرد مثل شنا کردن اشکالی ایجاد نمی کند.
آسم بیماری است که می تواند کنترل شود، داشتن آگاهی در این زمینه می تواند بسیار به شما برای پیشگیری یا کنترل این بیماری به شما کمک کند. با مشاهده علائم این بیماری

 

 

در خودتان فوراً با پزشک متخصص مشورت کنید.


  
  

صنعت و بازارکار

img/daneshnameh_up/e/ef/RRRRRRRRRRR.GIF


به‌طور کلی فارغ‌التحصیلان این رشته در مقطع کارشناسی به‌عنوان پرستار در کلیه بخشهای بیمارستانها و درمانگاهها (به‌طور مثال در بخش تنظیم خانواده و بهداشت مادر و کودک) و مربی دروس علمی پرستاران، مربی بهداشت مدارس و تدریس کودک‌یاری و زیست شناسی در مدارس انجام وظیفه می‌کنند. فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناس ارشد می‌توانند به‌عنوان مدرس نظری در دانشکده‌ها و مربی آموزشی در بیمارستانها مشغول بکار شوند. لازم به ‌ذکر است در صورتی که فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مختلف مایل به‌کار درآن قسمت نباشند، می‌توانند در بیمارستان، کاربالینی(کار با بیمار) انجام دهند .


  
  

سوء هاضمه چیست؟

سوء هاضمه چیست؟

سوء هاضمه با سوزش معده، اسهال، احساس خفگی، حالت تهوع، یبوست، درد در شکم همراه است. همه این مسائل کاملاً متفاوت هستند اما منشائی یکسان دارند: عادات بد غذایی.
یکی از علائم بارز سوء هاضمه سوزش معده است. سوزش معده دردی در پشت قفسه سینه است. این درد ممکن است حالتی گذرنده داشته باشد، اما گاهی بسیار جدی می شود.
دلایل سوء هاضمه
 سوء هاضمه دلایل بسیاری می تواند داشته باشد که شامل بیماری های معده، مری و ضعیف شدن دستگاه گوارش (که از عادات بد غذایی سرچشمه می گیرد)، و پائین آمدن اسیدها و آنزیم ها در معده است.

بیماری های معده و مری
 مری و معده با دریچه ای به یکدیگر وصل هستند. این دریچه مثل یک مانع عمل می کند که آنچه را وارد و خارج از شکم می شود را کنترل می کند. معمولاً غذا می تواند حتی هنگامی هم که دراز کشیده اید داخل معده شود.
زمانی که این دریچه خوب عمل نکند، اسیدها به سمت مری برمی گردند و این باعث می شود که در آن قسمت احساس سوزش کنید.
افرادی که این حالت برایشان پیش می آید دچار سوزش معده می شوند. حدود %7 از آمریکایی ها به این عارضه مبتلا هستند و به مرور زمان ممکن است این مسئله جدی شود. تحقیقات نشان داده است که این عارضه ممکن است به زخم مری و یا حتی سرطان تبدیل شود.
 

  



 
شب خوش

درمان
افرادی که از این بیماری رنج می برند نباید بعد از غذا خوردن دراز بکشند. چون این دریچه خوب کار نمی کند، اسید دوباره به مری باز می گردد.صاف ایستادن از باز گشتن دوباره اسید به مری جلوگیری می کند.
ضعیف شدن دستگاه گوارش
 افرادی که دستگاه گوارش ضعیفی دارند از مشکلات متفاوتی از سوزش معده گرفته تا حالت تهوع رنج خواهند برد. معمولاً ضعیف شدن دستگاه گوارش از عادات بد غذایی سرچشمه می گیرد که باعث می شود غذا مدت زیادی در دستگاه گوارش باقی بماند. در اینجا به چند عادت غذایی اشاره می کنیم که باید به آنها عمل کنید.
درمان:
- درست بجوید.
- آرام تر غذا بخورید.
- در هنگام غذا خوردن مطالعه نکنید و تلویزیون هم نگاه نکنید.
- ورزش کنید چون به هضم غذا کمک می کند.
- از خوردن غذاهای حجیم خودداری کنید.
- از خوردن غذاهایی که می دانید بدنتان تحمل آن را ندارد خودداری کنید.
- در هنگام غذا خوردن، از خوردن نوشیدنی خودداری کنید.
- سیگار نکشید.
- از کافئین هم استفاده نکنید.
کاهش اسیدهای بدن
 
بر خلاف باور عموم، وجود مقدار زیادی اسید در معده باعث سوء هاضمه نمی شود.
همان طور که قبلاً هم به آن اشاره کردیم، بیشتر مشکلات زمانی ایجاد می شوند که غذا خوب جذب سیستم گوارش نشوند. زمانی که غذا در سیستم گوارش باقی بماند، باعث ترش کردن معده شده و مشکلات زیادی ایجاد می شود.
بعضی معتقدند که داروهای ضد ترشی معده کمی باعث تسکین سوء هاضمه می شود اما تحقیقات نشان داده است که عکس این مسئله درست است. ثابت شده است که استفاده از دارو های ضد ترشی معده ممکن است به عفونت های روده بیانجامد.
درمان
به جز استفاده از داروهای ضد ترشی معده راه های بسیاری برای مقابله و تسکین این مشکلات وجود دارد. بسیاری درمان های خانگی نیز می تواند سوء هاضمه را درمان کند. به طور مثال خوردن باقلای خام هم به آن کمک می کند.
کمبود آنزیم ها در بدن
 
تعداد آنزیم ها در بدن بعضی افراد کم است. این افراد ممکن است با مشکلات گوارشی بیشتری روبرو شوند.
درمان
خوردن غذاهایی مثل آناناس و عنبه که به تولید آنزیم کمک می کنند یکی از راه های مقابله با این مشکل است.

مراقب باشید!
 سوء هاضمه مشکلی است که باید جدی گرفته شود. اگر برای درمان آن اقدام نکنید، ممکن است مشکلات جدی تری ایجاد شود. اگر علائمی از این مشکلات را در خود احساس کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید


  
  

پرستاری

دیباچه:
همیشه در میدان است. سربازی است که در سخت‌ترین شرایط نیز مشکلات را می‌پذیرد و به بیماران و دردمندان رسیدگی می‌کند و اجازه می‌دهد تا همه بیماران صعب‌العلاج،‌ بیماران عفونی و واگیردار،‌ بیمارانی که شعله‌های آتش چهره‌شان را متلاشی کرده است و کسی طاقت دیدن آنها را ندارد، در وسعت دست‌های آسمانی‌اش، آرامش یابند. این، حرفه او است. حرفه‌ای که پرستار با قلبی سفید و قدمهایی سبز در آن گام برمی‌دارد.البته امروره با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی، حرفه پرستاری یک رشته علمی است و متخصص این رشته باید علوم بسیاری را فرا بگیرد و کاربرد آنها را در ارتباط با مریض بیاموزد. از سوی دیگر باید توجه داشت که وظیفه یک پرستار تنها مراقبت از بیمار در بیمارستان نیست بلکه یک پرستار با مراقبت از افراد در تمام مراحل زندگی آنها از پیشگیری از بیماری‌ها گرفته تا مراقبت در هنگام بیماری و توانبخشی پس از بیماری‌ها سر و کار دارد. زیرا بسیاری از بیماری‌ها ریشه در عادت‌های غلط و شیوه نادرست زندگی دارد. برای مثال زمینه بسیاری از سکته‌های قلبی از مدتها قبل فراهم می‌شود و دلیل آن نیز نوع غذای فرد، وزن او و مقدار فعالیت بدنیش می‌باشد. حال این پرستار است که با آموزش‌های لازم در مورد نوع غذا،‌نحوه و مقدار فعالیت بدنی و نحوه جلوگیری از فشار خون و افزایش چربی سعی می‌کند تا از بیماری پیشگیری کند یا افراد را با علایم و اختلالات بیماری آشنا سازد تا بیمار به موقع و پیش از پیشرفت بیماری به دکتر مراجعه کند.در کل می‌توان گفت که پرستار یک‌ عضو مهم‌ در تیم‌ مراقبت‌ بهداشتی‌ است‌ و نقش‌های‌ گسترده‌ای‌ از جمله‌ نقش‌ مراقبتی‌، حمایتی‌، درمانی‌، هماهنگی‌، مشورتی‌، مدیریتی‌ و تحقیقاتی‌ دارد. به‌ این‌ معنا که‌ پرستار وظیفه‌ مراقبت‌ و حمایت‌ از بیمار، هماهنگی‌ بین‌ بیمار و پزشک‌ ، بیمار و خانواده‌ بیمار (انتقال‌ دهنده‌ خواست‌ها و نیازهای‌ بیمار یا مددجو)، مسؤولیت‌ مدیریت‌ بخش‌ (اولویت‌بندی‌ برای‌ رسیدگی‌ به‌ بیماران‌ و تصمیم‌گیری‌ به‌ موقع‌ در مورد بیماران‌ اورژانسی‌)، آموزش‌ به‌ بیمار در جهت‌ تطابق‌ با مشکلات‌ و ناراحتی‌های‌ پیش‌آمده‌، تحقیق‌ درباره‌ روش‌های‌ مراقبتی‌ که‌ اعمال‌ کرده‌ است‌ و تحقیق‌ بر روی‌ نحوه‌ کاهش‌ تعداد روزهای‌ بستری‌ یک‌ بیمار را برعهده‌ دارد.
توانایی‌های‌ لازم :
دانشجوی‌ پرستاری‌ باید عاشق‌ انسان‌ و انسانیت‌ باشد تا بتواند در شرایط‌ سخت‌ و بحرانی‌ حتی‌ زمانی‌ که‌ خسته‌ است‌ یا آمادگی‌ جسمی‌ و روحی‌ لازم‌ را ندارد، به‌ دیگران‌ کمک‌ کند. همچنین‌ باید فردی‌ منظم‌ و دقیق‌ باشد و بداند که‌ نظم‌ و سختگیری‌ اساس‌ کار رشته‌ پرستاری‌ است‌ و از لحاظ‌ درسی‌ نیز لازم‌ است‌ که‌ به‌ زیست‌شناسی‌، شیمی‌ و زبان‌ انگلیسی‌ مسلط‌ باشد چون‌ برای‌ روزآمد بودن‌ و اطلاع‌ از آخرین‌ دستاوردهای‌ دانش‌ پرستاری‌، باید از مجلات‌ و منابع‌ علمی‌ به‌ زبان‌ انگلیسی‌ استفاده‌ کند.در ضمن‌ دانشجوی‌ پرستاری‌ باید از سلامت‌ کامل‌ جسمانی‌ برخوردار باشد تا به‌ یاری‌ دید قوی‌ بتواند کارهای‌ ظریف‌ و دقیق‌ پرستاری‌ را به خوبی‌ انجام‌ دهد و با شنوایی‌ خوب‌، صدای‌ قلب‌ را حتی‌ اگر ضعیف‌ باشد، بشنود. حتی‌ داشتن‌ قدی‌ متناسب‌ و عدم‌ لکنت‌ زبان‌ یا لرزش‌ دست‌ در این‌ رشته‌ ضروری‌ است‌. چون‌ همین‌ مشکلات‌ به‌ ظاهر کوچک‌، در کارایی‌ یک‌ پرستار بسیار مؤثر است‌.در کل‌ باید گفت‌ که‌ پرستاری‌ علم‌ و هنر است‌ برای‌ همین‌ یک‌ پرستار باید علاوه‌ بر دانش‌ لازم‌، از آمادگی‌ روحی‌ و روانی‌، صبر و حوصله‌، روابط‌ عمومی‌ خوب‌ و قدرت‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ بالا برخوردار باشد. به‌ عبارت‌ دیگر یک‌ پرستار نمی‌تواند تنها با تکیه‌ بر دروس‌ دانشگاهی‌، در کار خود موفق‌ شود بلکه‌ باید از دانش‌ خود در شرایط‌ مختلف‌ و متفاوت‌ به‌ درستی‌ استفاده‌ کند و این‌ نیاز به‌ قدرت‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ خوب‌، سرعت‌ عمل‌ و آمادگی‌ روحی‌ و روانی‌ دارد.
موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :
در کشور ما با این‌ که‌ پرستاران‌ جایگاه‌ واقعی‌ خود را نیافته‌اند و در چند سال‌ اخیر نیز با تعداد قابل‌ توجهی‌ فارغ‌التحصیل‌ رشته‌ پرستاری‌ از دانشگاه‌ آزاد و دانشگاه‌های‌ علوم‌ پزشکی‌ و خدمات‌ بهداشتی‌ ـ درمانی‌ روبرو هستیم‌ اما هنوز مراکز بهداشتی‌ ـ درمانی‌ به‌ پرستارانی‌ متخصص‌، مجرب‌ و توانمند نیازمندند و در واقع‌ بازار کار برای‌ فارغ‌التحصیل‌ خوب‌ این‌ رشته‌ وجود دارد.چون‌ پرستاران‌ علاوه‌ بر کار در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی‌ ـ درمانی‌ می‌توانند در صنعت‌ برای‌ مراقبت‌ از سلامت‌ و بهداشت‌ کارکنان‌ صنایع‌ مختلف‌، در سازمان‌ تربیت‌ بدنی‌ و مراکز ورزشی‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از اعضای‌ اصلی‌ تیم‌ مراقبت‌ پزشکی‌ و در آموزش‌ و پرورش‌ فعالیت‌ نمایند.حتی‌ یک‌ پرستار می‌تواند به طور مستقل‌ فعالیت‌ کند؛ یعنی‌ با تأسیس‌ مرکز بهداشت‌ خصوصی‌ به‌ ارزیابی‌ وضعیت‌ سلامت‌ افراد جامعه‌ بپردازد یا مهدکودک‌ دایر نماید.
درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
دروس‌ پایه‌:
تشریح‌، فیزیولوژی‌، ایمونولوژی‌، بیوشیمی‌، میکروب‌شناسی‌، انگل‌شناسی‌، آمار حیاتی‌ مقدماتی‌.
دروس‌ اصلی‌:
تغذیه‌ و تغذیه‌ درمانی‌، اصول‌ اپیدمیولوژی‌ و مبارزه‌ با بیماری‌ها، روانشناسی‌ اجتماعی‌، داروشناسی‌، زبان‌ تخصصی‌، اصول‌ و روش‌ آموزش‌ به‌ بیمار.
دروس‌ تخصصی‌:
اصول‌ و فنون‌ کاربرد احکام‌ اسلامی‌ در پرستاری‌، بررسی‌ وضعیت‌ سلامت‌، پرستاری‌ بهداشت‌ جامعه‌، پرستاری‌ بهداشت‌ مادران‌ و نوزادان‌ و مراقبت‌های‌ دوران‌ بارداری‌ و زایمان‌ ، بیماری‌های‌ داخلی‌، عفونی‌ و پرستاری‌های‌ مربوط ، پرستاری‌ ویژه‌، پرستاری‌ در فوریت‌ها، کودکان‌ و پرستاری‌ مربوط 1 (کودک‌ سالم‌)، کودکان‌ و پرستاری‌ مربوط‌ 2 (کودک‌ بیمار)، بهداشت‌ روانی‌، بیماری‌ها و پرستاری‌های‌ مربوط ، اصول‌ مدیریت‌ خدمات‌ پرستاری‌، تاریخ‌ و تحولات‌ و اخلاق‌ پرستاری‌، کارآموزی‌ .

منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش